Vyhledat

Lepok a naše deti - áno, či nie?

Lepok je v súčasnej dobe dosť prepieraný a hlásený za strašiaka v našej strave. Faktom tiež je, že bezlepkové výrobky sú čoraz viac propagované. Tak ako to teda je? Mali by sme sa mu vyhýbať? Pre koho je bezlepková strava lepšia? A čo naše deti?

Čo je lepok?

Lepok je v podstate bielkovina, ktorá je prirodzenou súčasťou zŕn a výrobkov z nich. Lepok ako taký je typický tým, že je nerozpustný a teda ho nevieme úplne tráviť. Časť z neho môže spôsobovať u citlivých osôb určité reakcie (hnačka, stolica môže obsahovať nestrávené zvyšky potravy, nafukovanie, črevný diskomfort, nervozita) a problémy s tým súvisiace:

  • Celiakia (chronické, zápalové, autoimunitné ochorenie, ktoré je geneticky podmienené z cca 10%)

  • Neceliakálna intolerancia lepku (nie je to zápalové ochorenie; ťažšie diagnostikovateľné, ide o subjektívne potiaže ktoré vymiznú keď sa vylúči lepok zo stravy)

  • Alergia na pšenicu/obilniny (prejaví sa okamžite, po jej konzumácii, ako aj alergia na čokoľvek iné: citrusy, lieky, orechy, atď.)

Eliminačná diéta

Ak chcete zistiť, či máte intoleranciu na lepok, odporúča sa úplne vylúčiť lepok zo stravy na určitý čas - niekoľko týždňov, či mesiacov (osobne som ho úplne vylúčila na tri mesiace).

Potraviny obsahujúce lepok:

  • pšenica

  • špalda

  • jačmeň

  • raž

  • bulgur

  • potraviny, ktoré nie sú jednodruhové (pozrite si zloženie, napr. šunka, kečup, horčica)

Po niekoľkých týždňoch začnete spätne konzumovať potraviny, ktoré obsahujú lepok. Spätné nasadzovanie znamená, že každý deň zjete iba jednu potravinu obsahujúcu lepok. Začnete napríklad kváskovým pečivom, celozrnným pečivom, atď. Takto (sledovaním seba samého) ľahšie zistíte, či a pri akom type pečiva pociťujete istý diskomfort. Odporúčam tiež zaviesť si potravinový denník - zapisovanie si toho čo zjete.


Pozor na monotónnu stravu

Aby nedochádzalo k úbytku dôležitých vitamínov a minerálov pri jednostrannej strave (napríklad by ste konzumovali iba ryžu a kukuricu), nižšie vám dávam zoznam prirodzene bezlepkových potravín.


Prirodzene bezlepkové potraviny:

  • ryža

  • pšeno

  • pohanka

  • amarant

  • quinoa

  • kukurica


Lepok a dieťa

Podľa všeobecných zdravotníckych odporúčaní sa má dieťa dostať do kontaktu s lepkom (alergénom) po ukončení 7 mesiaca. Ale to neznamená, že dieťa má zjesť jeden rožok. Denne ponúkame iba jednu potravinu obsahujúcu lepok. A začíname s potravinami, ktoré majú nízky obsah lepku.

Potraviny, ktoré majú nízky obsah lepku:

  • obilná kaša ovsená (1x denne, jednodruhová)

  • jačmenná kaša

  • špaldová kaša (až neskôr - vyšší obsah lepku)

  • pšeničná kaša (až neskôr)

* ryžová kaša lepok neobsahuje


Sledujte stolicu dieťaťa - ak tam uvidíte nestrávené zvyšky potravy, alebo prípadne bude mať inú konzistenciu, môže tam vzniknúť isté podozrenie, ktoré by ste mali odkonzultovať s odborníkom, nie vyhľadávačom google.

Dojčenie zvyšuje imunitnú ochranu, či podporu organizmu. A teda ak dieťa dojčíte v siedmom mesiaci a vystavíte ho alergénu, tak sa neočakáva alergická reakcia, pretože dieťa má imunoglobulíny od matky.


Môj osobný názor

Keď som začínala s protizápalovou stravou, vylúčenie lepku bolo jej súčasťou. Som jedna z tých osôb, ktoré sa po úplnom vylúčení lepku cítia lepšie. Po určitom čase, keď odzneli moje zápaly som lepok opäť zaradila do stravy, avšak veľmi striedmo. Uprednostňujem však kváskové a celozrnné pečivo, nakoľko kváskovaním sa obsah lepku znižuje a celozrnné výrobky sú pre vyšší obsah vlákniny lepšie stráviteľné.

Lepok ako taký u zdravých ľudí, ktorí majú vyváženú a pestrú stravu nie je nebezpečný. A teda nie je dôvod, aby zdravý človek prechádzal na úplne bezlepkovú stravu. A teda ak nemáte predispozíciu (ako som písala v úvode genetika zohráva 10%) je dosť nepravdepodobné, že sa u vás vyvinie intolerancia na lepok. Faktom však je, že naše telo ho nevie úplne stráviť. Ale vedia ho tráviť naše črevné baktérie. Takže ak máme zdravé črevo, naše telo sa dokáže vysporiadať aj s takým alergénom, akým je lepok.


Celozrnné pečivo a dieťa - pozor!!!

Dieťa nemôže konzumovať vysoký obsah vlákniny, pretože sliznica čreva, ktorá je navyknutá len na materské mlieko, alebo teda mliekovú formu, môže spôsobiť isté dráždenie. Preto sa neodporúča začať prikrmovať dieťa s potravinami, ktoré majú vyšší obsah vlákniny (a teda aj celozrnného pečiva). U zdravých detí (aj u dospelých) odporúčam uprednostniť kváskové pečivo (u dospelého aj celozrnné) pred klasickým bielym pečivom.





38 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše