Vyhledat

10 spôsobov ako schudnúť bez diét

V tomto blogu nájdete jednoduché a praktické tipy, ktorých výsledky nenechajú na seba dlho čakať. Základným pravidlom však je: postupne aplikujte do svojho jedálnička to, čo sa v dnešnom blogu ´10 spôsobov ako schudnúť bez diét´dočítate.


Prečo tučnieme?

My Slováci patríme medzi ôsmy najtučnejší národ v Európe (podľa štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie z roku 2018). A len pre zaujímavosť, naši susedia Česi sú na tom ešte horšie. Im patrí štvrté miesto. Vplýva na to viacero faktorov:

1) nekvalitné potraviny (biely cukor, umelé sladidlá a rastlinné oleje, veľa múčnych jedál)

2) stravovanie sa vo fastfood (veľa pridaných cukrov, éčok, nezdravých olejov, lepku)

3) lieky (hormonálna liečba, antidepresíva, steroidy, antikoncepcia)

5) stres a s ním u niekoho spojené prejedanie sa

6) menopauza (znižuje sa metabolizmus)

7) dedičnosť (okolo 40-50%, takže to neznamená, že sa s tým nič nedá robiť. Stále vám ostáva cca 60%)

8) sedavý spôsob života


Ak vás zaujíma ako ste na tom vy s vašou váhou a teda aký máte BMI index, kliknite TU.


Čo k chudnutiu potrebujem?

1. VODU

Voda tvorí 75% váhy u dospelého človeka. Čiže je prirodzené, že ju potrebujeme. Ak však máte nadváhu a budete sa opíjať vodou, môže to spomaliť vaše chudnutie. V priemere by sme mali vypiť 8 pohárov vody denne, t.j. 1,5litra. Ak športujete, alebo je horúci letný deň, tak si vaše telo vypýta pravdepodobne viac. Doprajte mu to. V inom prípade 1,5 litra vody je optimum. (Vždy ma udivovali články s tým, že treba vypiť 2-2,5L vody denne. Ale keď si to moje telo nepýta? Mala som pocit že ho prelievam vodou a zavodňujem si organizmus...)

K vhodným nápojom tiež patria zeleninové smoothie, čaj (bylinný, zelený - ale len 1x denne a nie po 17hod. lebo obsahuje kofeín), nesladené nápoje. Vyhnite sa sladkým limonádam - obsahujú veľké množstvo rafinovaného cukru. Nestojí vám to za to a okrem iného, nepoznám jeden pozitívny účinok sladených nápojov pre naše zdravie.


2. JESŤ POTRAVINY S NÍZKYM GLYKEMICKÝM INDEXOM

(zelenina, bobuľovité ovocie, hrozienka, pohánka, ražný chlieb, ovčí a kozí syr, strukoviny, kvalitné mäso - hydina, orechy - ale nie pražené, solené)


3. POHYB (ASPOŇ 30-60 MINÚT DENNE, 3-5x do týždňa)

V čase keď vám píšem tieto riadky som bez cvičenia už niečo vyše roka a pol. Je to kvôli zápalom, operáciám a liečbe, ktorú som absolvovala. Akokoľvek, rýchla chôdza, bicykel, či prechádzka v prírode alebo práca v záhradke je stále lepšia ako nič. Kto si chce nájsť cestu a spôsob, ten si nájde.

Hľadajte AKO sa to dá, nie PREČO to nespraviť.

Pohyb zároveň zvyšuje metabolizmus a podporuje spaľovanie tukov.


4. PODPORIŤ ČINNOSŤ PEČENE

Pečeň je orgán, ktorý sa najviac podieľa na odstraňovaní odpadových látok z tela a tiež je to veľmi dôležitý detoxikačný nástroj. Vyskúšajte zelerový džús, moju domácu cviklovú šťavu, teplú vodu s medom a citrónom, či pestrec mariánsky (je to silný antioxidant a pomáha detoxikovať pečeň)


5. KONZUMOVAŤ EXTRA PANENSKÝ OLIVOVÝ OLEJ

Do jedla, šalátu, alebo len tak na lyžičku. V zdravej strave, či pri detoxikácii je tento olej nevyhnutný. Mali by ste ho konzumovať každý deň, pretože obsahuje antioxidanty, vitamíny E a K, železo, harmonizuje tuky v krvi.


6. ZVÝŠIŤ PRÍJEM OMEGA-3 V STRAVE

Zdrojom omega 3 sú napríklad - ľanové semienka, repkový olej, vlašské orechy, pstruh, losos.


7. JESŤ PRAVIDELNE, NEHLADOVAŤ

(nevynechávať raňajky a obed, večera má byť ľahká, bez mäsa). Prečítajte si môj blog 5 tipov pre zdravé raňajky ako inšpiráciu.


8. POUŽÍVAŤ KORENIE NA PODPORU TRÁVENIA

Viac sa o korení na chudnutie dočítate TU.


9. JESŤ VYVÁŽENÚ STRAVU - zelenina, kvalitné mäso, tuky (extra panenský olivový olej, avokádo, olivy, kokos, omega-3 mastné kyseliny), vláknina (fazuľa, jablká, hrušky, semienka), antioxidanty (červené víno, citrusové plody, kakao, zelenina), ovčí a kozí syr, polotučné mlieko, rastlinné mlieka: mandľové, kokosové, ryžové, celozrnné obilniny (quinoa, pohánka, basmati ryža, nové zemiaky, pšeno).

Stravovanie podľa paleo uvádza, že náš tanier by mala tvoriť v 45-50% zelenina, 20% mäso, 20% tuky, 10% ovocie, orechy, či iné doplnky ako korenie, majonéza, kečup, horčica, či iné bylinky.


10. ČAS

K tomu, aby sme pribrali sme potrebovali určitý čas. Bez ohľadu na to, čo bolo príčinou (lieky, stres, prejedanie sa...), určite ste nepribrali z jedného dňa na druhý. Pokiaľ ide o chudnutie, tak tiež sa pripravte na to, že to potrebuje svoj čas. Keď som ja začínala so zdravou stravou, výsledky ako úprava trávenia, lepšia pleť, či menej zápalov som videla až po niekoľkých mesiacoch. U mňa sa však jedná o liečbu stravou. S chudnutím to bude rýchlejšie :-) A teda 3-4 týždne pre viditeľný výsledok. To nie je veľa, všakže?




Ak sa vám článok 10 spôsobov ako schudnúť bez diét páčil, prosím zdieľajte ho so svojimi priateľmi. Ďakujem vám:-)

Júlia



 

Zdroj:

Karpaty, M. Uríčková, D. 2014. Moderné paleo. TBB,a.s. Banská Bystrica, (2014). ISBN 978-80-551-3773-5

Frej, D. 2019. Život bez zánetu. Eminent, P.O. Box 298 Praha, (2019). ISBN 978-80-7281-545-6

Frej, D. 2005. 99 zpusobu jak zhubnout. Triton s.r.o. Praha, (2005). ISBN 80-7254-655-4


48 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše