Vyhledat

Čo na tanier keď mám vysokú hladinu zlého cholesterolu.

Tento blog píšem na základe potrieb člena mojej rodiny a rozhodla som sa spraviť ho verejným, keďže mnoho, už aj mladých ľudí máva vyššiu hladinu zlého cholesterolu.

Čo je cholesterol?

Cholesterol je tuková molekula, ktorá sa nachádza v každej bunke nášho organizmu ako stavebný prvok jej membrány. Z cholesterolu:

  • si naše telo vytvára vitamín D ak sme na slniečku,

  • sa vyrábajú dôležité hormóny (testosterón, kortizol, estrogén...)

  • cholesterol sa využíva aj pri tvorbe žlče, ktorá nám umožňuje tráviť tuky.

Preto niet dôvod vnímať ho všeobecne ako strašiak a vyhýbať sa mu pri jedení.

Čo je na cholesterole zlé?

Cholesterol sa v našej krvi prenáša prostredníctvom lipoproteínov. Lipoproteíny VLDL nám slúžia na prepravu triglyceridov a cholesterolu z pečene do cieľových tkanív. Pri vysokej produkcii triglyceridov = ak konzumuješ veľa sacharidov (biele pečivo, sladkosti, polotovary s vysokým obsahom cukru, škrobová zelenina), alebo menej sacharidov a veľa tukov sa produkuje aj vyšší objem lipoproteínov a typ lipoproteín LDL-B má tendenciu zachytávať sa v stenách tvojich ciev, oxidovať a tým vytvárať drobné zápalové ložiská, takzvaný zlý cholesterol. Na tento podnet reagujú biele krvinky makrofágy, ktoré sa postupne začnú lepiť na okolité tkanivá a upchávajú ich.


Čo na tanier aby som znížila hladinu ´zlého´cholesterolu?


1) Vlákninu

Tu sú potraviny. ktoré je by si mala zaradiť do svojho pravidelného stravovacieho plánu.

  • ovsené vločky

  • banány

  • cícer (strukoviny) - o tom, ako správne uvariť strukoviny sa dočítaš tu.

  • bobuľovité ovocie

Prečo? Pretože dostatočný príjem vlákniny znižuje hladinu zlého cholesterolu a zároveň zlepšuje hladinu krvného cukru.

2) Sójový proteín

Stránka Portfolio diet uvádza, že konzumácia sójového proteínu denne znižuje hladinu zlého cholesterolu a zlepšuje hladinu dobrého cholesterolu.

  • tofu

  • edamame

3) Menej soli

Guidelines odporúča denný príjem soli pod 2,000 miligramov. Riešením je aj začať používať korenie bez obsahu soli. Bude potrebné si na to zvyknúť - otázka zdravia je o prioritách.

4) Menej nasýtených tukov, viac zdravých tukov

  • orechy (napr. mandle)

  • semienka

  • chudé mäsko

  • kokosový jogurt

  • olivový olej

  • repkový olej

Hľadáš komplexné riešenie pre svoje stravovanie? 21-dňový program ťa naučí to základné a potrebné a pomôže ti odštartovať nové návyky k zdravému štýlu.



__________________________________________________


Zdroj:


Karpaty, M. Uríčková, D. 2014. Moderné paleo. TBB,a.s. Banská Bystrica, (2014). ISBN 978-80-551-3773-5

45 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše