Zinok nielen pre krásne vlasy

Vedeli ste že zinok je po železe druhým najviac zastupovaným stopovým prvkom v ľudskom tele? Vyskytuje sa takmer vo všetkých našich orgánoch a hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní krásnych vlasov a bezchybnej pleti. V tomto článku sa dozviete to podstatné o zinku pre vaše zdravie a krásu.


Koľko zinku potrebujem?

V našom organizme je asi 2,2g zinku, ktorý je koncentrovaný v pokožke, svaloch, ľadvinách, pečeni, (u mužov aj) v pohlavných orgánoch. Bežná potreba zinku je podľa odporúčaní svetovej zdravotníckej organizácie medzi 10 - 20mg denne (u detí od 5 - 7mg denne). Skutočnosť je však taká, že hladinu zinku v krvi znižuje tehotenstvo (okolo 30%), užívanie antikoncepcie, ochorenia (napr. nádorové) a fakt, že muži strácajú najviac zinku pri ejakulácii.

Avšak naša strava, aj pri tom najlepšom zložení, dodá organizmu 4 - 6mg denne (1). Okrem iného, ako som už spomínala, užívanie hormonálnej antikoncepcie, nevhodná strava (veľa sladkých, alebo slaných jedál), atď. nám navyšuje dennú potrebu zinku.


Prečo je zinok dôležitý?

  • likviduje stratu čuchu a chuti (dosť aktuálne v súčasnej pandemickej situácii),

  • slúži ako prostriedok na liečbu akné, či iných kožných defektov (tu môže byť príčinou aj nedostatok železa, alebo vitamínov skupiny B),

  • pôsobí proti vypadávaniu vlasov,

  • spolu s vitamínom A lieči ekzémy,

  • aktivuje vitamín A (bez zinku sa vitamín A neuvoľní z pečene),

  • vhodný na podporu liečby anémie (chudokrvnosť),

  • urýchľuje liečenie rán, zranení, pooperačných stavov,

  • pre správny vývoj kostí,

  • pre normálny vývoj pohlavných orgánov,

  • dôležitý pre imunitné funkcie,

  • pre zrak a zdravie oka,

  • pôsobí antivírusovo a antitoxicky (spolu s vitamínom C).

Potravinové zdroje zinku:

Mäso (najviac ho obsahujú vnútornosti zvierat), strukoviny, tvrdé syry, vajcia, celozrnné obilniny, orechy, tekvicové jadierka, pšeničné otruby, klíčky, kakao. Najlepším zdrojom sú klíčky (13-202mg na 1kg) a tekvicové jadierka (200+mg na 1kg).

Vstrebateľnosť zinku je asi 30%.

Lepšie sa vstrebáva po tepelnej úprave.


Zinok ako doplnok stravy

Ak ste tento článok dočítali až dokonca, tak už asi viete, prečo je vhodné užívať zinok v odporúčaných dávkach pravidelne aj ako doplnok stravy. Ak by sme ho chceli získať zo strukovín, ktoré sú priemerným zdrojom zinku, tak je fajn vedieť, ako ich správne uvariť. Pretože fytáty, ktoré sú obsiahnuté v strukovinách znižujú resorpciu zinku. Takže je zároveň ťažké určiť jeho skutočný príjem. O tom, ako správne uvariť strukoviny sa dočítate kliknutím na tento odkaz.

_______________________________________________________

ZDROJ:

(1) Janča J. Co nám chybí. Kovy, jiné prvky a vitamíny v lidském tele. Praha. Eminent.

Bukovský, I. (2006). Návod na prežitie pre muža.

0 views0 comments