Železo uzdravuje našu pokožku

Vedeli ste že bledá a nezdravo vyzerajúca pokožka, vypadávanie vlasov, štiepenie nechtov, či rýchla únava sú spôsobené nedostatkom železa? Koľko ho v tele máme? Ako ho strácame? Čím si ho v strave môžeme doplniť tak, aby to bolo efektívne pre svieži a zdravý vzhľad pleti?

Železo je jeden z nevyhnutných prvkov ktoré naše telo potrebuje, no zároveň ho máme vo všeobecnosti v našom organizme nedostatok. Dôvody nedostatku železa sú nedostatočný príjem stravou, zvýšené krvácanie, problémy so vstrebávaním pri rôznych zdravotných problémoch. V našom tele sa nachádza 3,5-4g železa, z toho 70% v hemoglobíne.

  • Železo uzdravuje našu pokožku (podobne ako aj zinok. Viac sa dočítaš TU.),

  • chráni nás pred únavou,

  • transportuje kyslík do pľúc,

  • čistí našu krv, súčasne sa tvorí hemoglobín.

Denný úbytok železa u žien v čase menštruácie je 25 až 80mg.


Koľko železa potrebujem?

V dospelosti je to u žien 18mg a u mužov 10mg denne. Ako ste si už asi všimli, nedostatkom železa sú viac ohrozené ženy, pretože strácajú železo aj s menštruáciou.

Podiel vstrebávania železa v našom tele sa pohybuje medzi 10-25%. Z rastlinných zdrojov (zelenina, pšenica, ovsené vločky) je to 7-9% a zo živočíšnych zdrojov (vnútornosti, vaječné žĺtka) do 20%.


Je dobré vedieť, že potraviny bohaté na vitamín C (surová cibuľa, šípky) umocňujú aktiváciu (vstrebávanie) železa.


Ako viem, že ho mám v tele nedostatok?

Prejavy nedostatku železa sú nasledovné:

  • znížená odolnosť voči infekciám,

  • rýchla únava,

  • anémia,

  • boľavé kútiky úst,

  • vypadávanie vlasov,

  • štiepenie nechtov,

  • bledá, suchá a nezdravo vyzerajúca pokožka.


Vyskúšaj trstinovú melasu:

Či chutí? Veľmi nie. Avšak najbohatším zdrojom železa je melasa. Aktivácia železa z trstinovej melasy v našom tele je takmer 100%; jedna lyžica trstinovej melasy, t.j. 15g obsahuje 3,2mg železa.

Ďalšie zdroje železa:

nerafinovaný hnedý cukor, droždie, ovsené vločky, orechy, semená strukovín, zelenina (je na železo stredne bohatá, ale železo sa z nej dobre aktivuje), mäso a živočíšne produkty.


Spôsob užívania:

Železo neužívajte s kávou, čajom, mliečnymi výrobkami, pretože bránia jeho vstrebateľnosti. Pri tabletkovej forme sa poraďte o užívaní so svojím lekárom. Osobne som toho názoru, že pravidelná pestrá a vyvážená strava vám dokáže zabezpečiť stabilný prísun železa a nebude nutné siahať po injekčnej, či tabletkovej forme.

Deti od 4-6 rokov - 8mg,

Deti od 7-9 rokov - 10mg,

Deti od 10 - 12 rokov - 12mg,

Od 13 rokov vyššie - okolo 15mg



_________________________________________________________

POUŽITÁ LITERATÚRA:

Janča J. (2018). Co nám chybí. Kovy, jiné prvky a vitamíny v lidském tele. Praha. Eminent. 2018

1 view0 comments